Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2015

3ο ΜΝΗΜΟΝΙΟ: ΧΑΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ

ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
  • Μείωση των πόρων του κρατικού προϋπολογισμού, που θα διατεθούν για τις κύριες συντάξεις, κατά 0,25% το 2015 και 1% του ΑΕΠ το 2016 και μετά, δηλαδή περίπου κατά 2 δις ευρώ το χρόνο, σε μια περίοδο μάλιστα που αυξάνεται ο αριθμός των συνταξιούχων.
  • Περικοπή του μη ανταποδοτικού μέρους της κατώτερης σύνταξης καθώς και του ΕΚΑΣ σε όλους τους νέους συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 67, δηλαδή μειώσεις έως και 41% , δηλαδή από 486 ευρώ μηνιαία στα 338 ευρώ.
  • Αύξηση της εισφοράς των συνταξιούχων για τον κλάδο υγείας από 4% σε 6% στις κύριες και από 0% σε 6% στις επικουρικές συντάξεις με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των συνταξιούχων κατά 854 εκατ. ευρώ το χρόνο.
  • Ενοποίηση όλων των επικουρικών ταμείων στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Τ.Ε.Α.) και εφαρμογή της « ρήτρας μηδενικού ελλείμματος», δηλαδή περικοπή από 1-1-2015 επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ παροχών. Με βάση την υπό εξέλιξη αναλογιστική μελέτη για το ΕΤΕΑ, στις προβολές 2015 - 2016 προκύπτει έλλειμμα 1,4 δις, το οποίο δεν θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, οδηγώντας σε δραματική μείωση επικουρικών συντάξεων ή και αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.
  • Πάγωμα της κατώτερης σύνταξης στην σημερινή ονομαστική της αξία, έως το 2021 (πάγωμα 509.000 συντάξεων του Ι.Κ.Α.).
  • Μείωση των συντάξεων του Ο.Γ.Α. κατά το μη ανταποδοτικό μέρος, δηλαδή μέχρι 66% (ήτοι από 360 μέχρι και σε 120 ευρώ μηνιαία) για όλους όσοι δεν έχουν καταβάλει εισφορές και για όσους λαμβάνουν την κατώτερη σύνταξη, (690.301 άτομα).
  • Σταδιακή μείωση των δικαιούχων του Ε.Κ.Α.Σ. έως την κατάργηση του ως το τέλος του 2019, μέτρο που αφορά 300.000 χαμηλοσυνταξιούχους, που θα ζουν πλέον κάτω από τα όρια της φτώχειας. Κατάργηση από το 2016 του Ε.Κ.Α.Σ. για το 20% των δικαιούχων που θα δουν το μηνιαίο εισόδημά τους να μειώνεται 193 ευρώ κατά μέσο όρο.
  • Εφαρμογή από 1-1-2015 του νόμου 3863/2010 και 3865/2010 και των έμμεσων ή άμεσων περικοπών κατά 100 ευρώ μηνιαία μέσα στην επόμενη δεκαετία, που επιφέρει η εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού των κύριων συντάξεων (εγγυημένη από το κράτος βασική σύνταξη 360 ευρώ μηνιαία και ανταποδοτική σύνταξη). Με τους νόμους αυτούς εκτός από τα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπουν εξατομικεύεται η κοινωνική ασφάλιση με περιορισμό του αναδιανεμητικού και αλληλέγγυου χαρακτήρα της.
  • Η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, ώστε από το 2022 και μετά η ηλικία που θα μπορεί κανείς να βγει στη σύνταξη να είναι τα 67 έτη για πλήρη είτε τα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης είτε για μειωμένη σύνταξη, με ποινή πρόωρης συνταξιοδότησης που αυξάνεται από -6% ανά επιπλέον έτος επιμήκυνσης σε -16%. Καταργούνται όλα τα κατοχυρωμένα ασφαλιστικά δικαιώματα στον ιδιωτικό τομέα μετά την 19-8-2015, καθώς και μεγάλος αριθμός θεμελιωμένων δικαιωμάτων στο δημόσιο τομέα.
  • Σταδιακή κατάργηση όλων των εξαιρέσεων χρηματοδότησης ασφαλιστικών ταμείων από τον κρατικό προϋπολογισμό και εναρμόνιση των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και των παροχών με τη δομή και τις προϋποθέσεις του Ι.Κ.Α. για όλα τα ταμεία από 1 Ιουλίου 2015. Από τα μέτρα αυτά, θα έχουμε αυξήσεις των εισφορών σε ΟΓΑ (θα τριπλασιαστούν), ΝΑΤ και ΟΑΕΕ, αφού θα επέλθει δραματική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης στον ΟΓΑ σήμερα αγγίζει το 85% των εσόδων του-, στο ΝΑΤ - σχεδόν 90% των εσόδων του- και στον ΟΑΕΕ.
  • Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων (π.χ. αγγελιόσημο) μέχρι 31 Οκτωβρίου 2015, και αντίστοιχες αυξήσεις των εισφορών ή μειώσεις των παροχών.
  • Εύρεση ισοδύναμων που θα καλύψουν το κόστος εφαρμογής (2,6-3 δις το χρόνο, ήτοι 1,5% του ΑΕΠ) της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών στις κύριες και επικουρικές συντάξεις κατά την περίοδο 2010-2012.
  • Σταδιακή ολοκλήρωση της ενοποίησης των ταμείων σε ένα έως το τέλος του 2016. Το μέτρο αυτά θα προκαλέσει πολλά λειτουργικά προβλήματα και ισοπέδωση παροχών προς τα κάτω.
  • Αύξηση επιτοκίου από 3% σε 5% και μείωση του αριθμού των δόσεων με βάση εισοδηματικά κριτήρια σε βάρος των 300.000 οφειλετών που ρύθμισαν οφειλές τους ύψους 5,66 δις ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Κατάργηση αντιμνημονιακών συνταξιοδοτικών διατάξεων των ν.4325/2015 και ν.4331/2015 (επαναφορά σύνταξης σε υπερήλικες ανασφάλιστους και ομογενείς, συμψηφισμός σύνταξης με οφειλές στον ΟΑΕΕ και στο ΕΤΑΑ κλπ).
  • Είσπραξη ασφαλιστικών εισφορών από την εφορία, η οποία όμως λειτουργεί απρόσωπα χωρίς τα κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια, που έθεταν σε περίπτωση οφειλών τα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Μείωση εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων λόγω τροποποίησης του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας με αποδυνάμωση των ισχυόντων σήμερα προνομίων κατάταξής τους στον πίνακα πιστωτών.
  • Μεγαλύτερη σύνδεση εισφορών –παροχών με στόχο την μετατροπή του ασφαλιστικού συστήματος σε πλήρως κεφαλαιοποιητικό.
  • Δραστική μείωση οικογενειακών καθώς και των προνοιακών επιδομάτων που χορηγούνται στα ΑμεΑ, λόγω μείωσης των δημοσίων κοινωνικών δαπανών για αυτό το σκοπό κατά 0,5 % του ΑΕΠ ετησίως από 1-1-2016 και λόγω εφαρμογής των τριών εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ, που επιβάλλουν την σύνδεσή τους με οικογενειακά και κοινωνικά κριτήρια και κατά συνέπεια τον δραστικό περιορισμό των δικαιούχων.

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΡΑΤΟΥΛΗ*
Oι μνημονιακές κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ με τα δύο προηγούμενα μνημόνια μείωσαν τις συντάξεις κατά 35-50% και άλλαξαν το χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης από δημόσιο σε ατομικό - κεφαλαιοποιητικό.
ΟΙ ΣΑΡΩΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ 3ου ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
Τα παραπάνω μέτρα και δεσμεύσεις δίνουν ξεκάθαρα τη χαριστική βολή στα δικαιώματα των εργαζομένων και των συνταξιούχων και διαλύουν την κοινωνική ασφάλιση προς όφελος των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.
ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
1. Κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών διατάξεων του 3ου μνημονίου, καθώς και των προηγούμενων μνημονίων.
2. Αποκατάσταση του δημόσιου –καθολικού -αναδιανεμητικού χαρακτήρα της κοινωνικής Ασφάλισης με κατάργηση των νόμων 3863/2010 και 3865/2010 ή άλλων νόμων, καθώς και του μνημονίου με τους οποίους από 1/1/2015 το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης μετατρέπεται σε κεφαλαιοποιητικό με εγγυημένη από το κράτος μόνο τη λεγόμενη βασική σύνταξη των 360 ευρώ μηνιαία και με το υπόλοιπο κομμάτι της σύνταξης να μετατρέπεται σε ανταποδοτικό-ατομικό.

3. Φρένο στις μειώσεις των συντάξεων με την κατάργηση μνημονιακών νομοθετικών ρυθμίσεων, με τις οποίες μειώνονται από 1-1-2015 ή από 19-8-2015 συνεχώς οι κύριες, οι επικουρικές συντάξεις και οι εφάπαξ παροχές και αυξάνονται συνεχώς τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Το ΕΚΑΣ θα καταβάλλεται κανονικά χωρίς αυστηροποίηση των εισοδηματικών κριτηρίων.
4. Καταργήση της ρήτρας θανάτου και τη ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις και αναθεωρήση του μαθηματικού τύπου στις εφάπαξ παροχές. Ακυρώση των αυξήσεων των ασφαλιστικών εισφορών υπέρ υγείας από 4 σε 6% στις κύριες συντάξεις και από 0% σε 6% στις επικουρικές.
5.Αποκατάσταση και  πλήρης σεβασμός σε όλα τα θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, που καταργούνται με το τρίτο μνημόνιο.
6.Αποκατασταση των συντάξεων και τα ασφαλιστικών δικαιωμάτων των ασφαλισμένων καθώς και των ΑμεΑ, από τη λεηλασία που συντελέστηκε και συντελείται στα χρόνια των μνημονίων, με βάση τους ρυθμούς ανάκαμψης της οικονομίας με την εφαρμογή του σχεδίου μας για παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας ξεκινώντας από τους χαμηλοσυνταξιούχους.
7. Ταχύτερη απονομή συντάξεων και εφάπαξ παροχών, ώστε να σταματήσει η ντροπή της αναμονής των συνταξιούχων για ένα έως τέσσερα χρόνια με τις αναγκαίες προσλήψεις προσωπικού στα τμήματα ελέγχων αλλά και παροχών στα ασφαλιστικά ταμεία και με την ολοκλήρωση της πληροφορικοποίησης των υπηρεσιών τους.
8. Κατάργηση της προϋπόθεσης των 100 ημερών ασφάλισης για κάθε χρόνο της τελευταίας πενταετίας για την κατοχύρωση δικαιώματος μειωμένης σύνταξης.
9. Άμεση εφαρμογή της ρύθμισης του νόμου 4331/2015 για κατάργηση του παράβολου των 46,14 ευρώ, που έδιναν τα ΑμεΑ για να αξιολογηθούν από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας.
Άμεση λειτουργία της ανασυγκροτηθείσας Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής του άρθρου 7 που αποτελείται πλέον από έγκριτους επιστήμονες για επανεξέταση του καταλόγου των μη αναστρέψιμων παθήσεων με στόχο την αιτιολογημένη επιστημονικά διεύρυνσή τους και για επικαιροποίηση του Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστών Αναπηρίας.
Εγκαθίδρυση μιας οριζόντιας, ενιαίας δηλαδή αντιμετώπισης της αναπηρίας σε επίπεδο παιδείας, υγείας, κοινωνικής ένταξης ,απασχόλησης, υποδομών και πρόνοιας.
10. Τα έσοδα της κοινωνικής ασφάλισης θα ενισχυθούν με την αντικατάσταση των μνημονίων από ένα εθνικό, αναπτυξιακό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης Το ίδιο θα συμβεί και με την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ μηνιαίως, την αποκατάσταση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, τους αποτελεσματικότερους ελέγχους στην αγορά εργασίας, τον περιορισμό των ελαστικών και άτυπων μορφών εργασίας προς όφελος της πλήρους και σταθερής εργασίας, τη δραστική μείωση της εισφοροδιαφυγής και την πάταξη της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας.
Ταυτόχρονα θα ενισχύσουμε τη δημόσια χρηματοδότηση της κοινωνικής ασφάλισης. Για τη σταδιακή αποκατάσταση των διαχρονικά λεηλατημένων αποθεματικών της, θα σχηματίσουμε ειδικό αποθεματικό κεφάλαιο, με χρηματοδότησή από το Ταμείο Εθνικού Πλούτου και Κοινωνικής Ασφάλισης, που θα συγκροτήσουμε, στο οποίο θα μεταφερθούν έσοδα του δημοσίου από τον φυσικό και ορυκτό πλούτο της χώρας και από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, μακριά και ενάντια σε πρακτικές και λογικές ιδιωτικοποιήσεων. Θα αξιοποιήσουμε με ασφάλεια και όχι με ρίσκο ή τζόγο την εναπομείνασα κινητή και ακίνητη περιουσία των ασφαλιστικών ταμείων.
11. Καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας με τη στελέχωση και ενίσχυση των δημοσίων ελεγκτικών μηχανισμών (ΣΕΠΕ, ΕΥΠΕΑ του ΙΚΑ κλπ), με συμμετοχή των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων στους ελέγχους, με την πλήρη νομική και υπηρεσιακή κάλυψη των ελεγκτών από ασύδοτους εργοδότες. Με κατάργηση νομοθετικών ρυθμίσεων ή εγκυκλίων, που άφηναν «παράθυρα» για αδήλωτη εργασία ή δυσχεραίνουν αδικαιολόγητα τον έλεγχο των υπηρεσιών ή αφήνουν ατιμώρητους όσους παραβαίνουν την εργατική και κοινωνικοασφαλιστική νομοθεσία. Με τη χρήση όλων των δυνατών πολιτικών, διοικητικών και νομικών εργαλείων, για την είσπραξη οφειλών μεγαλοφειλετών στα ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης, με την κωδικοποίηση και απλούστευση της ασφαλιστικής νομοθεσίας, με στόχο να θεσπίσουμε Κώδικα Ασφαλιστικού Δικαίου, με την έκδοση χρηστικού ασφαλιστικού οδηγού και με την προώθηση μιας μεγάλης δημόσιας καμπάνιας ενημέρωσης των εργαζομένων για τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Η ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ έχει ως βασικά κριτήρια των προτάσεών της την εξυπηρέτηση των αναγκών του λαού και της νεολαίας και την αξιοπρέπεια της χώρας μας. Και για αυτό είμαστε σίγουροι ότι θα ανοίξουμε νέους ελπιδοφόρους δρόμους για το λαό και την πατρίδα.
* Ο Δημήτρης Στρατούλης είναι υποψήφιος βουλευτής Β'Αθήνας με τη ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2015